Musica ex Machina

Composers and theorists of the Renaissance cultivated a strong fascination with the internal mechanisms of music. Counterpoint was conceptualized as a perpetual reflection of the universe’s divine organisation: intervals, time signatures and proportions could be perfect or imperfect. InAlto performs a selection of the most fascinating contrapuntal masterpieces by composers such as Costanzo Festa, Francesco Soriano, William Byrd, and Christopher Tye: music that seeks to reflect the perfection of God’s creation.

In the footsteps of uomo universale Leonardo da Vinci, engineers and inventors aimed at constructing and perfecting (musical) instruments and other contraptions that were able to imitate and (re)produce such man-made perfection. In 1615, the French hydraulic engineer, garden architect, and huguenot Salomon de Caus published a treatise Les raisons des forces mouvantes, in which he described machinery for gardens and grottoes. Among the machines was a mechanical organ that was to perform a madrigal by Alessandro Striggio! Striggio and de Caus were among the earliest, but not the only ones fascinated by automated music. InAlto presents Carl Philipp Emmanuel Bach’s piece for mechanical clockwork as well as Haydn’s and Beethoven’s compositions for mechanical organ.

To complete this triptych with a panel dedicated to music from the twentieth century, Lambert Colson arranged selected compositions from the 1950s and 1960s by composer and inventor of electronic instruments Raymond Scott: completely abstract, synthetic sounds that create an artificial but fascinating universe. This synthetic music, played by an analogue ensemble, glances both at the past and into the future.

Performers

Maud Gratton : organ/harpsichord

Lambert Colson : cornetto 

Guy Hanssen, Susanna Defendi, Charlotte Van Passen, Bart Vroomen : Trombones

FR

Musica ex machina 

Les compositeurs et les théoriciens de la Renaissance cultivaient une fascination pour les mécanismes internes de la musique. Le contrepoint était conçu comme un reflet de l’organisation divine de l’univers : les intervalles, les indications de mesures et les proportions pouvaient être parfaits ou imparfaits. InAlto interprète une sélection des chefs-d’œuvre contrapuntiques les plus fascinants de compositeurs tels que Costanzo Festa, Francesco Soriano, William Byrd et Christopher Tye : une musique qui cherche à refléter la perfection de la création divine.

Sur les traces de l’uomo universale de Leonard de Vinci, des ingénieurs et des inventeurs ont cherché à construire et à perfectionner des instruments de musique et d’autres engins capables d’imiter et de (re)produire cette perfection. En 1615, l’ingénieur hydraulique, architecte de jardins et huguenot français Salomon de Caus a publié un traité intitulé Les raisons des forces mouvantes dans lequel il décrit des machines pour les jardins et les grottes. Parmi ces machines figurait un orgue mécanique qui devait interpréter un madrigal d’Alessandro Striggio ! De Caus a été parmi les premiers à être fascinés par les machines musciales. InAlto présente la pièce pour mécanisme d’horlogerie de Carl Philipp Emmanuel Bach ainsi que des compositions de Haydn et de Beethoven pour orgue mécanique.

Pour compléter ce triptyque par un volet consacré à la musique du XXe siècle, Lambert Colson a sélectionné et arrangé des compositions des années 1950 et 1960 du compositeur et inventeur d’instruments électroniques Raymond Scott. Ses sons synthétiques et complètement abstraits créent un univers artificiel mais particulièrement fascinant. Cette musique synthétique, jouée par un ensemble “analogique”, jette un regard à la fois sur le passé et vers l’avenir.

Artistes

Maud Gratton : orgue/clavecin

Lambert Colson : cornets

Guy Hanssen, Susanna Defendi, Charlotte Van Passen, Bart Vroomen : Trombones

NL

Musica ex machina 

Componisten en theoretici van de Renaissance hadden een sterke fascinatie voor de interne mechanismen in muziek. Contrapunt werd opgevat als een weerspiegeling van de goddelijke organisatie van het universum: intervallen, maatsoorten en verhoudingen konden volmaakt of onvolmaakt zijn. InAlto brengt een selectie van de meest fascinerende contrapuntische meesterwerken van componisten als Costanzo Festa, Francesco Soriano, William Byrd en Christopher Tye: muziek die de perfectie van Gods creatie weerspiegelt, of dat minstens ambieert.

In het voetspoor van uomo universale Leonardo da Vinci streefden ingenieurs en uitvinders naar het bouwen en perfectioneren van (muziek)instrumenten die deze perfectie nabootsten en (re)produceerden. In 1615 publiceerde de Franse waterbouwkundige, tuinarchitect en Hugenoot Salomon de Caus zijn verhandeling Les raisons des forces mouvantes, waarin hij machines voor tuinen en grotten beschreef. Eén van deze machines was een mechanisch orgel dat een madrigaal van Alessandro Striggio kon uitvoeren! Striggio en de Caus behoorden tot de eersten, maar lang niet de enigen met een fascinatie voor geautomatiseerde muziek. InAlto presenteert een compositie voor mechanisch uurwerk van Carl Philipp Emmanuel Bach en werken voor mechanisch orgel van Haydn en Beethoven.

Dit drieluik wordt vervolledigd door een paneel gewijd aan muziek van de twintigste eeuw: Lambert Colson selecteerde en bewerkte muziek van componist en uitvinder Raymond Scott uit de jaren vijftig en zestig: volledig abstracte, synthetische klanken uit een kunstmatig maar bijzonder fascinerend universum. Deze synthetische muziek, gespeeld door een analoog ensemble, werpt een blik op het verleden en in de toekomst.

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