La liberazione di Venezia

Music as a remedy

From the 13th century onwards Venice quickly became a fascinating melting pot, opened towards the occidental world as well as towards the Mediterranean cultures and those of the Orient. This strategic situation will bring La Serenissima all its splendour and richness but also terrible epidemics, with terrible losses of human life. By continuously affirming its population’s faith in the Christian church with extraordinary offices and celebrations the Doges tried to save the city from the plague.

Two major churches were built: the Chiesa del Redentore in the 16th century and Santa Maria della Salute in the 17th century.

The most famous composers of the golden age of Venetian music all composed music for these masterpieces of religious architecture : Giovanni Croce, Andrea Gabrieli, Giovanni Rovetta, Claudio Monteverdi…

InAlto seeks to bring to life these particular celebrations which display a plethora of emotions, from despair to hope and then joy and happiness with the city finally cured from the plague: La liberazione di Venezia.
InAlto proposes music from the Venice Renaissance up to Monteverdi with some excerpts from his famous Selva Morale e Spirituale.

Ca.10-13 musicians are needed: 3-5 singers, 2 cornetti, 2-3 trombones, 1 dulcian, 1 organ and 1 theorbo


La musique comme remède, de la renaissance au baroque

Venise se développe dès le 13ème siècle comme un fabuleux carrefour de rencontres, ouvert sur le monde occidental et sur tout le bassin méditerranéen. Cette position stratégique lui amènera toute sa grandeur et sa richesse mais aussi de grandes épidémies, ravageant la population de la Sérénissime.

Et c’est en se tournant vers l’église et la mise en place de célébrations extraordinaires que les doges tentent de guérir leur cité. Deux églises majeures seront construites, la chiesa del redentore au 16ème siècle et Santa Maria della Salute au 17ème siècle. Les plus grands compositeurs de l’âge d’or musical vénitien tels que Giovanni Croce, Andrea Gabrieli, Giovanni Rovetta et Claudio Monteverdi seront chargés de composer la musique de ces offices.

InAlto cherche aujourd’hui à reconstituer ces célébrations, qui mettent en scène une grande palette d’émotions, du désespoir et l’impuissance des hommes face à une catastrophe à la joie retrouvée et exaltée après la guérison et la « libération de Venise ».

La musique interprétée puise dans les grands noms de la renaissance vénitienne et la profondeur de leur musique et nous emmènera jusqu’à Monteverdi, formé aux langages plus anciens mais développant, au service de sentiments toujours plus justes, un langage baroque, proche du texte et du sens.

11-14 artistes : 4-6 chanteurs, cornet, violon, 2-3 sacqueboutes, 1 dulciane, 1 orgue et 1 théorbe.

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