ENG
Monteverdi vespers have been subject of intense interest among early music performers for many years. The dedication to Pope Paul V, the grand dimensions, the vocal and instrumental virtuosity, the musical colour and extraordinary variety displayed in the collection of fourteen compositions of the Vespro della Beata Vergine make it an absolute monument in the history of music.
As performers, one of the fascinating sides of Monteverdi vespers is to see the efforts of a composer to guide more and more aspects of performance through detailed notation of ornamentation, specification of instrumentation, and even detailed organ registration. InAlto has just received a copy of an organ built in 1578 by Paolo Cipri, helping us to recreate an ensemble sound constructed around the unique aesthetic of a true Italian organ. The organ supports the other instruments with clarity and presence, yet it is always transparent. Every previous struggle with balance, every problematic discussion about instrumentation is solved by having the right organ at the center of the ensemble. It brings a new intensity to our performance that draws the audience in to the vibrant, dynamic counterpoint of the players, giving our repertoire a fresh new life, whilst at the same time growing even deeper roots in a historical practice.
“ad Sacella sive Principum Cubicula accomodata” : “Suited for chapels or the chamber of princes”
This printed detail of the front page of the vespers is very often forgotten from most modern performances. It could imply a humbler performance in terms of musical forces, one to a part for the singers, also adapted to the local patron saints of the said princes, such as Santa Barbara in Mantova.
Monteverdi displays his unique skill in virtually all contemporary styles of composition, utilizing every modern technique. From chordal falsobordone to virtuoso vocal displays, from recitative to complex polyphonic textures, from simple psalm tone with organ accompaniment to lush vocal sonorities and colourful instrumental obligatos, carrying the renaissance aesthetic concept of varietas to new heights, providing as many forms of musical splendour as one could possibly do.
FR
Les vêpres de Monteverdi suscitent depuis de nombreuses années un vif intérêt de la part des interprètes de musique ancienne. La dédicace au pape Paul V, les dimensions grandioses, la virtuosité vocale et instrumentale, les couleurs musicales et l’extraordinaire variété présentée dans la collection de quatorze compositions qui constituent il Vespro della Beata Vergine en font un monument absolu de l’histoire de la musique.
Monteverdi fait preuve d’un talent unique dans pratiquement tous les styles de composition de son temps, en utilisant toutes les techniques modernes. Du falsobordone aux démonstrations vocales virtuoses, du récitatif aux textures polyphoniques complexes, du simple plain chant accompagné à l’orgue aux sonorités vocales luxuriantes et aux obligati instrumentaux colorés, Il porte le concept esthétique de varietas à de nouveaux sommets, offrant autant de formes de splendeur musicale qu’il est possible de le faire.
En tant qu’interprètes, l’un des aspects fascinants des vêpres de Monteverdi est de voir les efforts d’un compositeur pour guider de plus en plus l’interprétation à travers la notation détaillée de l’ornementation, la spécification de l’instrumentation et même la registration de l’orgue. InAlto vient de recevoir une copie d’un orgue construit en 1578 par Paolo Cipri, ce qui nous aide à recréer un son d’ensemble construit autour de l’esthétique unique d’un véritable orgue italien L’orgue soutient les autres instruments avec clarté et présence, mais il est toujours transparent. Toutes les difficultés passées autour de l’équilibre, toutes les discussions problématiques sur l’instrumentation sont résolues par la présence de l’orgue au centre de l’ensemble. Il apporte une nouvelle intensité à notre performance qui entraîne le public dans un contrepoint vibrant et dynamique des musiciens, donnant à notre répertoire une nouvelle vie, tout en s’enracinant encore plus profondément dans une pratique historique.
shows
No upcoming events